Tanulmányutunk második felében három további könyvtárat látogattunk meg.
A Deichman Mortensrud könyvtár rendhagyó módon egy bevásárlóközpont emeletén kapott helyet. A városrész igényeihez igazodva alakították ki szolgáltatásaikat. Elsődleges céljuk a nyitott és befogadó környezet kialakítása, kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a dinamikusan fejlődő városrészben nagy számban élő különböző etnikai csoportok beilleszkedését nyelvi képzésekkel, gyerekprogramokkal segítsék.
Összességében ez a könyvtár olyan, mint egy közösségi nappali, ahol a tanulás, játék, pihenés és társasági élet egyszerre van jelen. Az olvasókat minden reggel frissen főzött ingyenes kávéval és napilapokkal várják. Ez komoly vonzerő, nagyon sokan érkeznek reggelente kimondottan ezért a könyvtárba. Jó a kapcsolat a környéken lévő nevelési intézményekkel, számos óvodás csoportot fogadnak. Ottlétünk ideje alatt mi is részesei lehettünk egy gyermekeknek szóló mesefoglalkozásnak.
Megismertük a könyvtári hálózat működését, a fiókkönyvtárak közötti kölcsönzés menetének rendszerét.
A Toyeni könyvtár Oslo egyik legváltozatosabb városrészében a helyezkedik el. A könyvtár tanfolyamokat szervez, illetve a Language Café nevű, könyvtárosok és önkéntesek által vezetett ingyenes programjával ösztönzi a különböző kultúrájú és nyelvű látogatók beilleszkedését. Holmliához hasonlóan ebben a városrészben is működik egy Biblo gyermekkönyvtár kizárólag a 10-15 éves korosztály számára. A könyvtárosok közös főzéseket, filmnézéseket, író-olvasó találkozókat, workshopokat szerveznek a gyerekeknek, akik az iskola után hosszú sorokban várakoznak a könyvtár nyitására.
Az Østensjø kerületben található a Deicham Oppsal könyvtár. Ebben a régióban jellemzően idősebb korosztály él, ezért a könyvtár kialakításakor a számukra megfelelő könyvtári tereket hoztak létre különös tekintettel a demenciában szenvedők speciális igényeire. A bútorok elhelyezését, színeit, a feliratokat, piktogramokat szakemberek bevonásával tervezték meg. A könyvtár minden korosztály számára nyitott és szervez programokat, ittlétünk alatt egy a középiskolás korosztály számára tartott író-olvasó találkozón vettünk részt.
Általános benyomásunk az oslói könyvtári rendszerről, hogy szociális, kulturális és oktatási téren is jelentős szerepet játszik. A könyvtár szemlélete tükrözi a nyitott és szabad társadalmi berendezkedést. Emberközpontú, támogató, a beilleszkedést segítő, a közösségépítést és az egyenlő hozzáférést középpontba helyező intézményeket ismerhettünk meg.
A használók igényeit figyelembe véve tervezik meg könyvtári tereiket: az elmélyült munkára, tanulásra alkalmas kisebb vagy akár teljesen privát csendes különtermek mellett a nyitott közösségi terekig. A könyvtár célja nem csupán az információk átadása, hanem minden látogató bevonása a közösségbe, a Norvégiában fontos értékek átadása, a demokratikus szemlélet kialakítása.
Részt vettünk számos olyan könyvtári eseményen, ahol mi is megtapasztalhattuk és magunkévá tehettük ezeket az értékeket. Az az attitűd, szemlélet, mentalitás, amely a norvég társadalom működését jellemzi, és amelybe kéthetes tanulmányutunk során betekintést nyerhettünk, formálni fogja munkánkat.
A demokrácia és a szabadság a mindennapi rutinfeladatokban is megjelenik. A munka megszervezésének módja, a különböző támogató szervezetek bevonásának lehetősége is inspiráló volt számunkra. A hazai gyakorlatba is átültethető az a komplex, átgondolt rendszer, amelyben minden gyermeket szervezetten vezetnek be a könyvtár használatába 8 éves kortól kezdve. Majd az, hogy tovább segítik őket a 10-15 éves korosztály számára kialakított speciális könyvtári szolgáltatással, azt eredményezi, hogy később a fiatal felnőttek és a felnőttek is örömmel használják a könyvtárat nap mint nap.
A fenti tapasztalatok alapján munkacsoportot hozunk létre könyvtárunk tereinek átgondolására, munkafolyamataink modernizálására:
- Terveink között szerepel egy olyan közös, számítógépes játékra alkalmas terület kialakítása, ahol a gyerekek úgy tudnak egymással játszani, hogy közben a legnagyobb biztonságban legyenek az online világban is.
- Szükségesnek látjuk olyan zárt – tanulásra, munkára, munkamegbeszélésekre alkalmas – terek kialakítását is, ahol elmélyült munkát tudnak végezni látogatóink.
- Munkatársak erősségeit kihasználva, a terheket a lehető legjobban megosztva olyan munkabeosztást szeretnénk készíteni, mely a leghatékonyabban tudja humánerőforrásainkat a látogatók és olvasók számára biztosítani.
Szorosan együttműködő 6 fős csoportként erősítettük a vezetői készségeket, fejlesztettük a csapatépítési, együttműködési és szociális készségeinket. Tovább erősítettük nyelvi, kommunikációs és tájékozódási készségeinket.
Utunk során megismerhettük a Norvég főváros gazdag kulturális életét. Meglátogattunk számos múzeumot, az Operaházat és a főváros népszerű kávézóit is. Alkalmunk nyílt több rövid kirándulásra is a környező hegyekben, kisvárosokban, szigeteken. Így még átfogóbb képet kaphattunk a norvégok mindennapi életéről.




