Befejeződött a második erdélyi tanulmányút

Erdélyi Erasmus+ programunkon a következő könyvtárakat látogattuk meg:

  • Bod Péter Megyei Könyvtár (Kovászna)
  • Baróti Gyulai Líviusz Városi Könyvtár
  • Kájoni János Megyei Könyvtár (Hargita)
  • Borszéki Kameniczky Antal Városi könyvtár
  • Csíkszentdomokosi Községi Könyvtár
  • Báró Wesselényi Miklós Városi Könyvtár

Két székelyföldi megye három-három könyvtárának szakmai tevékenységébe, működésébe tekinthettünk be. Minden munkafolyamat és szakmai ismertetés érdekelt bennünket, de legnagyobb örömmel a saját munkaterületünk kérdéseiről folytattunk eszmecserét. A könyvbeszerzés, feldolgozás, kölcsönzés, megyei ellátás, kiszállítás, tanácsadás mind-mind nagyszerű lehetőséget biztosított arra, hogy megvitassuk a szakma csínját-bínját. Érdekes volt összevetni a két megyei könyvtár és a saját könyvtárunk működésének hasonlóságait és különbözőségeit.

A Bod Péter Megyei Könyvtárban látott jógyakorlatok:

  • könyvvisszavételi doboz (zárvatartás alatt is vissza lehet vinni a könyveket)
  • mozgókönyvtár, kertkönyvtár
  • könyvkelengye
  • Aranyfonál – látogass el a könyvtárba! program
  • Hol folt, hol nem folt – kreatív műhely gyerekeknek és szüleiknek

Megismerkedtünk a digitalizáló osztály munkatársával, még a folyamat kezdetén tartanak, a helyi sajtótermékeket teszik elérhetővé elektronikusan a nagyközönség számára. A feldolgozó osztályon három kolléganő dolgozik, másik programot használnak, ennek előnyeiről és hátrányairól beszélgettünk. Fontos különbség, hogy ők nem tárgyszavaznak, a tartalmi feltárást ETO jelzetekkel biztosítják. A megyei ellátás más rendszerben történik, nem a központi költségvetésből részesednek a könyvtárak, működésüket az önkormányzat finanszírozza. Az infrastrukturális fejlesztések a megyei tanácshoz benyújtott pályázatok segítségével valósulnak meg, idéntől könyvekre is pályázhatnak.

A Kájoni János Megyei Könyvtárban látott jógyakorlatok:

  • zöldkönyvtári törekvések (magkönyvtár, fuss a könyvtárért…)
  • saját fejlesztésű, a helyi nevezetességeket ismertetÅ‘ társasjáték (Szent László)
  • neves Csíkiak könyvjelzÅ‘csomag
  • felolvasómaraton
  • biblioterápia

Ez a könyvtárépület eredetileg is könyvtárnak épült, ez visszatükröződik a funkcionálisan jól működő terek kialakításában, a részlegek elhelyezkedésében. A könyvtári tevékenységek elkülönülnek, mégis összekapcsolódnak. Digitális kompetenciánk fejlesztéséhez hozzájárult az RFID-rendszer megismerése, az önkölcsönző rendszer kipróbálása, ez különösen fontos volt számunkra, mert a mi könyvtárunk is ennek a bevezetése előtt áll. A csíkszeredai könyvtár erőssége a pályázatokon való részvétel, ezért sokkal modernebb, több lehetőséghez jutnak, mint a másik megyei könyvtár. A Hargita megyei könyvtárellátás hasonlít a mi megyei ellátásunkhoz, betekintést nyertünk a kiszállítás, a szakmai segítségnyújtás és a statisztikai adatszolgáltatás rendszerébe.

A szakmai utunk második hetében a kézdivásárhelyi Báró Wesselényi Miklós Városi Könyvtár működését tanulmányoztuk. A könyvtár alapítója és névadója volt az erdélyi kultúra egyik legnevesebb magvetője. A város Háromszék Párizsa, ami azt a benyomást keltette bennünk, hogy ez a település Székelyföld egyik központja. A régió leghagyományőrzőbb települése, a kisebbségi lét nehézségei ellenére hűen őrzik hagyományaikat, magyar gyökereiket. Ebben a könyvtárban őrzik a legrégebbi helyi időszaki kiadványokat, a Székelyföld című napilap régi példányait, a Hét című politikai és irodalmi szemle számait, és a Székely Hírmondó című folyóiratot. Ebből a könyvtárból is hoztunk jógyakorlatokat:

  • Nincs ötleted, mit olvasnál? Húzz egyet! (könyvajánló korosztályok szerint cédulán)
  • biblioterápia
  • kihelyezett könyvtári programok, elÅ‘adások
  • együttműködés más kulturális intézménnyel

A kistelepülési könyvtárak működése nem mutatott nagyon nagy eltérést a Pest megyei gyakorlathoz képest. Fontos szerepet játszanak a közösségi életben, a könyvtáros szerepe ebben meghatározó. Ahol jó a könyvtár és aktív a könyvtáros, ott van közösségi élet.

A tanulmányút során szerzett tudás segít bennünket a jövőbeli munkánkban, sok jó gyakorlatot be tudunk majd építeni a mindennapi munkafolyamatainkba. Az eszmecserék folyamán megszerzett ismeretek magjai szárba szökkenhetnek majd a jövőben. Reméljük, hogy mi is vendégül láthatjuk majd a megismert kollégákat, hogy gyakorlatban is megismertessük őket a mi munkánkkal, fejlesztéseinkkel, ötleteinkkel, jógyakorlatainkkal, s a hazahozott tudás átültetésével.