Erdélyi Erasmus+ programunkon a következő könyvtárakat látogattuk meg:
- Bod Péter Megyei Könyvtár (Kovászna)
- Baróti Gyulai LÃviusz Városi Könyvtár
- Kájoni János Megyei Könyvtár (Hargita)
- Borszéki Kameniczky Antal Városi könyvtár
- CsÃkszentdomokosi Községi Könyvtár
- Báró Wesselényi Miklós Városi Könyvtár
Két székelyföldi megye három-három könyvtárának szakmai tevékenységébe, működésébe tekinthettünk be. Minden munkafolyamat és szakmai ismertetés érdekelt bennünket, de legnagyobb örömmel a saját munkaterületünk kérdéseirÅ‘l folytattunk eszmecserét. A könyvbeszerzés, feldolgozás, kölcsönzés, megyei ellátás, kiszállÃtás, tanácsadás mind-mind nagyszerű lehetÅ‘séget biztosÃtott arra, hogy megvitassuk a szakma csÃnját-bÃnját. Érdekes volt összevetni a két megyei könyvtár és a saját könyvtárunk működésének hasonlóságait és különbözÅ‘ségeit.
A Bod Péter Megyei Könyvtárban látott jógyakorlatok:
- könyvvisszavételi doboz (zárvatartás alatt is vissza lehet vinni a könyveket)
- mozgókönyvtár, kertkönyvtár
- könyvkelengye
- Aranyfonál – látogass el a könyvtárba! program
- Hol folt, hol nem folt – kreatÃv műhely gyerekeknek és szüleiknek
Megismerkedtünk a digitalizáló osztály munkatársával, még a folyamat kezdetén tartanak, a helyi sajtótermékeket teszik elérhetÅ‘vé elektronikusan a nagyközönség számára. A feldolgozó osztályon három kolléganÅ‘ dolgozik, másik programot használnak, ennek elÅ‘nyeirÅ‘l és hátrányairól beszélgettünk. Fontos különbség, hogy Å‘k nem tárgyszavaznak, a tartalmi feltárást ETO jelzetekkel biztosÃtják. A megyei ellátás más rendszerben történik, nem a központi költségvetésbÅ‘l részesednek a könyvtárak, működésüket az önkormányzat finanszÃrozza. Az infrastrukturális fejlesztések a megyei tanácshoz benyújtott pályázatok segÃtségével valósulnak meg, idéntÅ‘l könyvekre is pályázhatnak.
A Kájoni János Megyei Könyvtárban látott jógyakorlatok:
- zöldkönyvtári törekvések (magkönyvtár, fuss a könyvtárért…)
- saját fejlesztésű, a helyi nevezetességeket ismertető társasjáték (Szent László)
- neves CsÃkiak könyvjelzÅ‘csomag
- felolvasómaraton
- biblioterápia
Ez a könyvtárépület eredetileg is könyvtárnak épült, ez visszatükrözÅ‘dik a funkcionálisan jól működÅ‘ terek kialakÃtásában, a részlegek elhelyezkedésében. A könyvtári tevékenységek elkülönülnek, mégis összekapcsolódnak. Digitális kompetenciánk fejlesztéséhez hozzájárult az RFID-rendszer megismerése, az önkölcsönzÅ‘ rendszer kipróbálása, ez különösen fontos volt számunkra, mert a mi könyvtárunk is ennek a bevezetése elÅ‘tt áll. A csÃkszeredai könyvtár erÅ‘ssége a pályázatokon való részvétel, ezért sokkal modernebb, több lehetÅ‘séghez jutnak, mint a másik megyei könyvtár. A Hargita megyei könyvtárellátás hasonlÃt a mi megyei ellátásunkhoz, betekintést nyertünk a kiszállÃtás, a szakmai segÃtségnyújtás és a statisztikai adatszolgáltatás rendszerébe.
A szakmai utunk második hetében a kézdivásárhelyi Báró Wesselényi Miklós Városi Könyvtár működését tanulmányoztuk. A könyvtár alapÃtója és névadója volt az erdélyi kultúra egyik legnevesebb magvetÅ‘je. A város Háromszék Párizsa, ami azt a benyomást keltette bennünk, hogy ez a település Székelyföld egyik központja. A régió leghagyományÅ‘rzÅ‘bb települése, a kisebbségi lét nehézségei ellenére hűen Å‘rzik hagyományaikat, magyar gyökereiket. Ebben a könyvtárban Å‘rzik a legrégebbi helyi idÅ‘szaki kiadványokat, a Székelyföld cÃmű napilap régi példányait, a Hét cÃmű politikai és irodalmi szemle számait, és a Székely HÃrmondó cÃmű folyóiratot. EbbÅ‘l a könyvtárból is hoztunk jógyakorlatokat:
- Nincs ötleted, mit olvasnál? Húzz egyet! (könyvajánló korosztályok szerint cédulán)
- biblioterápia
- kihelyezett könyvtári programok, előadások
- együttműködés más kulturális intézménnyel
A kistelepülési könyvtárak működése nem mutatott nagyon nagy eltérést a Pest megyei gyakorlathoz képest. Fontos szerepet játszanak a közösségi életben, a könyvtáros szerepe ebben meghatározó. Ahol jó a könyvtár és aktÃv a könyvtáros, ott van közösségi élet.
A tanulmányút során szerzett tudás segÃt bennünket a jövÅ‘beli munkánkban, sok jó gyakorlatot be tudunk majd épÃteni a mindennapi munkafolyamatainkba. Az eszmecserék folyamán megszerzett ismeretek magjai szárba szökkenhetnek majd a jövÅ‘ben. Reméljük, hogy mi is vendégül láthatjuk majd a megismert kollégákat, hogy gyakorlatban is megismertessük Å‘ket a mi munkánkkal, fejlesztéseinkkel, ötleteinkkel, jógyakorlatainkkal, s a hazahozott tudás átültetésével.











